Bədii Ədəbiyyatın Təsir Gücü
Ətrafımızda bədii ədəbiyyatla
elmi ədəbiyyatı müqayisə edən çoxlu sayda insan vardır. Mütəmadi olaraq elmi ədiyyatı
oxuyanların əksəriyyəti bədii ədəbiyyatı “mənasız söz yığını” adlandırır. Sual olunur : bədii ədəbiyyatı bizə nə öyrədir? Mənə görə bu
iki ədəbiyyat sahəsinin fərqinin ən sadə açıqlaması belədir : Elmi ədəbiyyat bizə elmin hansısa sahəsini öyrədirsə,
bədii ədəbiyyat bizə birbaşa həyatı öyrədir.
Bədii ədəbiyyat dünyada tarixin gedişinə təsir edir.
Görkəmli yazıçı Viktor
Hüqonun “Səfillər” romanında maraqlı bir paradoks var. Orada Jan Valjan dükandan çörək
oğurladığına görə beş il müddətinə həbs olunur və hər gün həbsxanada pulsuz çörək
yeyir. Bununla Viktor Hüqo həmin dövrdə
Fransadakı qanunların nə qədər absurd olduğunu insanlara göstərdi. Sonrakı dövrlərdə, aşırı tənqidlər nəticəsində
bu cür absurd qanunlar ləğv edildi. Həmçinin əsərdə Fantinanın başına gələn
müsibətlər bir qadının cəmiyyət tərəfindən nə qədər əzildiyini və buna müdaxilə
edilməyəcəyi təqdirdə cəmiyyətin necə uçurma yuvarlanacağını göstərdi. Fransada
gender bərabərliyin qüvvəyə minməsində bu əsərin rolu danılmazdır.
Rusiyada kəndli
islahatlarının qəbul edilməsində də bədii ədəbiyyatın rolu yüksək olub. Həmin
dövrdə yazıçıların təhkimçiliyi aşırı şəkildə tənqid etməsi onlara çox baha başa
gəlirdi. Qəddar çar rejiminin ölkənin aydınlarını ardıcıl olaraq sürgünə göndərməsi
ölkədə bumeranq effekti yaratdı . Sonda ölkənin irili-xırdalı burjuası yazıçı təfəkkürünə
boyun əyməyə məcbur oldu və təhkimçiliyi ləğv etdi . Diqqət
edin ki, ABŞ-da quldarlığın ləğv edilməsi vətəndaş müharibəsinə səbəb oldu.
Amma Rusiyada bu proses heç bir güllə atmadan getdi və olkənin mülkədarları şəxsi
istəkləri ilə təhkimçilikdən imtina etdilər.
Əgər Azərbaycan ədəbiyyatından
danışırıqsa, burada Cəlil Məmmədquluzadənin, Mirzə Fətəli Axundovun aşırı tənqidli
və maarifləndirici əsərləri olmasaydı, Azərbaycanın XX əsrdəki ədəbi inkişafi
mümkünsüz olardı. Xurafatı , radikalizmi
və cəmiyyətin eybəcərliklərini göstərməklə,
məhz onlar xalqın inkişaf bünövrəsini qoydular.
Bədii ədəbiyyat insanın əqidə seçiminə təsir edir.
Bəzi əsərlər var ki, onları
oxuduqdan sonra insan “silkələnə” bilər və hətta illərlə inandığı əqidəsini də
dəyişə bilər. Buna ən sadə misallardan
biri , Onore de’Balzakın məşhur “Qorio Ata” əsəridir ki, kapitalizmin iyrənc tərəflərini
göstərməklə, bir çox halda insanlarda sosializmə meyl yaratmışdır. Burjua
sinfinin cəmiyyəti necə istismar etdiyini , kapitalın insanlarda yaratdığı süni
qüruru və bunun fəsadlarını çox incəliklə
nümayiş olunmuş bu əsər sosialist düşərgəsində çox böyük uğur qazanmışdır. Eyni şeyi biz Cek Londonun “Martin İden” əsərində
də görmüşük. Əsərdə yoxsul ailədən çıxmış Martin İden öz sinfindən olmayan
varlı qıza vurulur və sonu heç də yaxşı bitməyən sevgi macərası ilə nəticələnir.
Siniflər arasında olan bu uçurumu çox ustalıqla ifadə edən Cek London aşağı sinfin üzləşdiyi faciələri diqqətə
çatdırır. Bu əsərlərin hər biri elə indinin özündə də aktualdır və kapitalizmə
qarşı ciddi “silah” kimi istifadə edilməkdədir.
Əks ideologiyadan isə, SSRİ-yə satira olduğu iddia edilən Corc
Oruelin məşhur “1984” əsəri anti-kommunist təbliğatda çox böyük rol oynamışdır.
Kommunizmin yaratdığı avtoritar rejimləri aşırı şəkildə tənqid edən Oruelin bu
kitabı çox qısa zamanda bir çox qərb ölkələrində masaüstü kitabçaya çevrildi. Maraqlıdır
ki, bu kitabı SSRİ rəsmi olaraq qadağan etsə də, dövlət onu gizli şəkildə çap
etdirib, yalnız yüksək vəzifəli partiya üzvlərinə oxutdururdu. Yazıçının təfəkkürü
yenə də qalib gəlmişdi. Həmçinin, Fyodor
Dostoyevskinin “Şeytanlar” romanı da həmin dövrdə Çar Rusiyasında genişlənməkdə
olan, kommunist cərəyanını tənqid etmək məqsədi ilə yazılmışdır. Göründüyü kimi
Dostoyevski kommunistləri burada məcazi olaraq “şeytan” adlandırır və Rusiyada
hakimiyyətə gələcəkləri təqdirdə, ölkəni nə cür fəlakətlərin gözləyəcəyini bildirmişdir.
Buna görə bir çox ədəbiyyatşünaslar onu “öncəgörən” adlandırır.
Bu adını çəkdiyim əsərlərdən
çıxan ümumi nəticə budur ki, hər şeyin radikalı təhlükəlidir. Bu əsərlər bizə hər
iki tərəfin (aşırı sağ və aşırı sol) arasında, yalnız mərkəzdə durmağı tövsiyyə
edir. Yəni, əgər bu əsərlərin hamısını oxusanız, gəldiyiniz nəticə belə olacaq.
Bədii ədəbiyyat fəlsəfənin inkişafına kömək edir.
Sigmund Freyd psixoloanalizini
Dostoyevskidən öyrəndiyini deyib , Fridrix Nitşe isə onu “mənəvi ata”
adlandırıb. Sartr deyirdi ki, “Proza
- hər hansı bir düşüncənin reallaşması üçün ən güclü alətdir ”. Fikir
vermisinizsə, bir çox hallarda fəlsəfi əsərlərdə nədənsə nümunə göstərmək üçün hər zaman bədii əsərlərə
istinad olunur. Həqiqətdə isə, elə bir bədii əsərlər vardır ki, onun fəlsəfi
yoxsa, bədii əsər olduğunu müəyyənləşdirmək olmur. Faktiki olaraq , bədii ədəbiyyatla
fəlsəfə ayrılmazdır , fərq yalnız ondadır ki, fələsəfə özünü arqumentlərlə təsdiq
edir, bədii ədəbiyyat isə lirik formada. Bir çox klassiklər isə fəlsəfəni bədii
əsərdə ifadə etmişdir .19-cu əsr materialist və idealist fəlsəfənin arasında gərgin
bir mübarizə getdiyi bir dövr olduğu üçün, həmin dövrü fəlsəfənin inkişaf
etdiyi ən pik dövr adlandıra bilərik. 20-ci əsr ədəbiyyatı isə daha çox “dövlətlərin
ideoloji aparatı ” kimi görünməyə başlasa da, heç bir halda belə olmamışdır.
Demək olar ki, bütün yazıçıların ən ciddi tənqid
obyekti nihilizm olmuşdur. Onlar insanın inandığı müəyyən bir idealı və bir çərçivəsinin
olmayacağı təqdirdə, nə cür mənasız həyat sürəcəkləri barədə xəbərdarlıq etmişlər.
Bədii ədəbiyyat insanın şəxsi
keyfiyyətlərini artırır.
Biraz da bədii ədəbiyyatın ən
yaxşı motivasiya olduğundan
danışmalıyıq. Sovet yazıçısı Nikolay
Ostrovskinin kor və iflic olduğu halda yazdığı avtobioqrafik romanı, mənə görə ən
yaxşı motivasiya kitabı olmuşdur .
İnsanların üzləşdiyi faciələri ən ağır formada izah edən yazıçı bizim
qarşılaşdığımız gündəlik problemlərin əslində nə qədər cılız olduğunu göstərir.
Bu əsəri oxuyandan sonra yaranan ilk təəssürat belədir ki, əslində bizim
problemimiz yoxdur. Problemlər nisbidir. Lakin, bəzi hallarda insanlar durduğu
yerdə özünə problem yaradır. Məsələn, Lev Tolstoyun “Anna Karennina” əsərindəki
Anna kimi. Bu əsər bizə şəhvətin heç bir halda ailə dəyərindən üstün olmadığını
və ailə dəyərinə xəyanət ediləcəyi təqdirdə bizi nə cür fəlakətlərin gözlədiyini
bildirir. Həmçinin, natamalıq kompleksindən əziyyət çəkən və özünə inamı
olmayan insanların bədii ədəbiyyatı oxuması olduqca zəruridir. Bəzən bir bədii əsər
bizim həyatımızda məktəb rolunu oynaya bilər.
Bədii ədəbiyyat həm də,
empatiya hissinin formalaşması üçün çox güclü vasitədir. Belə ki, bir filmə
baxanda siz onu vizual olaraq izləyirsiniz, amma bədii ədəbiyyat isə, sizə
oxuduqlarınızı beyninizdə təsvir etməyə və onu bütövlükdə hiss etməyə imkan
verir. Yəni, əsərdəki personajın keçirdiyi hissləri sizinlə bölüşməsi, sizdə
insanlara qarşı empatiya hissinin formalaşmasına kömək edir. Bu da sizin gələcəkdə
kiminləsə şəxsi konfliktiniz yarandığında özünüzü başqalarının yerinə qoymağı və
məsələyə həm də onların tərəfindən baxmağı öyrədir.
Həqiqətən də, bədii ədəbiyyat
insanda şəxsi kefyiyyətləri formaladırmaq və ətrafda baş verən psixoloji
insidentləri analiz etmək üçün çox effektiv bir vasitədir. Mütəmadi olaraq bədii
ədəbiyyatı oxuyan insanlar düzgün qərarlar qəbul etməkdə və insanların
xarakterini mənimsəməkdə çox böyük ustadırlar. Statistik məlumatlar göstərir
ki, dünyanın ən çox kitab oxuyan ölkələri həm də, ən sakit və yaşamaq üçün ən əlverişli ölkələrdir. Bunlar təsadüf deyil təbii
ki.. Zorakılığa , şiddətə hər zaman “yox
” deyən, insanları bir-birini anlamağa və güzəştə getməyə çağıran ,
radikalizmin təhlükəli fəsadlarını insanlara açıqlayan məhz “mənəvi ata”
adlandıra biləcəyimiz görkəmli yazıçılardır. Maraqlıdır ki, hazırda dünyanı
sülhə çağıran yazıçıların əksəriyyəti keçmişdə olduqca təhlükəli yollarla
getmişlər. Onlardan biri məşhur alman yazıçısı E.M.Remarkdır ki, hər zaman
müharibəni və şiddəti qınayıb, amma özü də gəncliyində əlinə silah alaraq,
radikal fikirlərə uymuş və qərb cəbhəsində döyüşmüşdür. Həmçinin, ingilis
yazıçısı Corc Oruelin ömrünün böyük bir hissəsi müharibədə keçmişdir, amma əsərlərində
həmişə totalitar rejimlərin insanlığa
vurduğu zərəri və buna laqeyd yanaşdıqda ortaya çıxa biləcək fəsadları göstərmişdir.
Bununla sanki, onlar bir zamanlar etdikləri səhvi bizə göstərir və bundan nəticə
çıxarmağımızı istəyirlər.
Stereotiplər.
Bəzi insanlar vardır ki, bədii
ədəbiyyatın hazırki XXI əsr mədəniyyəti
ilə uzlaşmadığını iddia edirlər. Ən gülünc arqumentləri də budur ki, guya kinomotoqrafiya inkişaf
etdikdən sonra bədii ədəbiyyat lazımsız olub. Yəni, guya filmlər bədii ədəbiyyatı
əvəz edir və günlərlə bir kitabı oxumaqdansa, həmin kitabın motivləri əsasında
çəkilmiş filmə baxmaq daha sərfəli olar. Bu iddianın mənasızlığının ən gözəl
sübutu elə klassik bədii ədəbiyyatın indiki filmlərlə uzlaşmamasıdır. Məsələn,
bayaq adını çəkdiyim “Səfillər” romanına aid 2013-cü ildə Hollywood iribücdəli
film çəkmişdi. Filmdə Hugh Jackman, Russel Crowe və Anne Hathaway kimi məşhur aktyorlar
da yer almışdı. Nə baş verdi ? Kitabı
oxuyan adamların əksəriyyəti filmi tənqid etdilər və hətta filmin əsəri
korladığını dedilər. Üstəlik, film nə kinoprokatda, nə də tənqidçi baxımından
heç bir yüksək uğur əldə etmədi . Çünki, elə əsərlər vardır ki, onlara dair
film çəkmək mümkün deyildir və ya lap film çəkilsə də, kitabın verdiyi effekti
verə bilməz. Çünki, bu əsərlər yalnız və yalnız oxumaq üçün yazılıb. Həmçinin
Rusiyada Dostoyevskinin , Almaniyada Remarkın , İspaniyada Servantesin əsərləri
üçün çəkilən onlarca film heç cürə kitablar qədər uğur qazanmır. XXI əsrdə
kinomotoqrafiya nə qədər inkişaf edirsə etsin, saysız-hesabsız filmlər nə qədər
çıxırsa çıxsın, bunlar heç bir halda bədii ədəbiyyatı əvəz etmək gücündə
olmayacaq. Aradan yüz illər də keçsə, bədii ədəbiyyat heç vaxt öz əhəmiyyətini
itirməyəcəkdir.
Bəzən də, ilk oxuduğunuz əsərin
hansı olması sizin gələcək fikirlərinizdə çox ciddi rol oynaya bilər. Doğru
seçilmiş əsər insana bədii ədəbiyyatı sevdirər və onu davamlı şəkildə oxumağa
sövq edər. Yalnış seçilmiş əsər isə, insana
bədii ədəbiyyat haqqında yalnış təəssüratlar yaradar və ondan birdəfəlik
uzaqlaşdırar.
Elmi ədəbiyyatı oxumaqla
siz elmi biliklərinizi artırmış olursunuzsa, bədii ədəbiyyatı oxumaqla isə, həyati
biliklərinizi artırmış olursunuz. Əgər
siz də elmi ədəbiyyata üstünlük verirsinizsə və bədii ədəbiyyatdan yan
keçirsinizsə , onu tənqid edib “söz yığını”
adlandırmaq sizin üçün asan ola bilər. Amma həmin nəticəyə gəlməmək üçün
də, bədii ədəbiyyatı oxumaq gərək.
Комментарии
Отправить комментарий